مشاوره واردات تجهیزات پزشکی

مشاوره واردات
زمان مطالعه: 8 دقیقه

مشاوره واردات تجهیزات پزشکی به داخل کشور را از ما بخواهید… واردات تجهیزات پزشکی به داخل کشور یکی از مهم ترین اموری است که در حوزه ی سلامت می باشد. با واردات یک سری از مهم ترین تجهیزات پزشکی و سلامت می توان جان افراد را نجات داد. به طور کلی بسیاری از تجهیزات در حوزه ی سلامت در ایران موجود نمی باشد و همچنین تولید هم نمی شود. اگر قصد دارید یک مکان پزشکی و سلامت بزنید باید به دنبال واردات تجهیزات پزشکی به داخل کشور باشید. در این مقاله می خواهیم به شما مشاوره واردات تجهیزات پزشکی به صورت صفر تا صد را توضیح دهیم پس تا انتها همراه کینگ مد باشید.

 

مشاوره واردات تجهیزات پزشکی صفر تا صد

مشاوره مراحل واردات تجهیزات پزشکی 

واردات کالای پزشکی امری زمان بر، پیچیده و حساس است و بسته به نوع کالا (تجهیزات، ملزومات و یا آزمایشگاهی) برای واردات الزامات خاص خود را می‌طلبد. کوچکترین اشتباه در این روند میتواند منجر به از دست رفتن حتی کل سرمایه گردد و این موضوع به هیچ عنون گزافه نیست چرا که نمونه های بسیاری برای آن قابل مشاهده است.

بسته به شرایط مورد توافق و اینکوترم توافق شده، واردات کالا از مرحله:

  1. استعلام کد تعرفه
  2. استعلام تامین کنندگان کالای مورد نظر و اعتبارسنجی آنان
  3. مذاکرات تجاری
  4. دریافت اسناد ثبت کالا از جمله نامه نمایندگی و تعهد نامه کمپانی
  5.  اخذ مجوزات لازم و ثبت کالا در اداره کل تجهیزات پزشکی
  6. ثبت سفارش و اخذ شماره پرونده ثبت سفارش
  7. ارسال نامه سیاست به اداره کل و دریافت موافقت نامه
  8. اتمام مراحل ثبت سفارش و اخذ شماره ثبت سفارش
  9. پیش پرداخت (prepayment) به شرکت تامین کننده
  10. اتمام مراحل تولید کالا و اخذ گواهی بازرسی و پرداخت تتمه وجه
  11. رزرو وسیله حمل (دریایی، زمینی، هوایی و یا مرکب)
  12. دریافت بیمه نامه باربری
  13. دریافت انواع گواهی های بازرسی برحسب نوع کالا
  14. دریافت بارنامه و راه نامه و اسناد حمل
  15. ترخیص کالا از گمرک
  16. مراحل پس از ثبت از جمله اعلام ورود کالا به انبار و خروج کالا از آن در سامانه جامع تجارت و در صورت لزوم برحسب کالا الطاق برچسب اصالت شروع می‌شود و ممکن است با توجه به ماهیت کالا فعالیتی از این لیست حذف گردد.

با توجه به اهمیت سطح سلامت در کشور و به منظور تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز، شرکت های مختلفی با دریافت مجوزهای لازم، اقدام به وارد کردن اقلام پزشکی به داخل کشور می نمایند. برای تاسیس یک شرکت واردات و صادرات تجهیزات پزشکی باید افرادی که از صلاحیت ها و ویژگی های خاصی برخوردار می باشند، کد IRC را از کارشناس اداره تجهیزات پزشکی دریافت نمایند. بدون داشتن این کد وارد کردن هر گونه تجهیزات پزشکی میسر نخواهد شد. چرا که این اقلام وابسته به سلامت جامعه است و قوانین سخت گیرانه ای در مورد آنها اعمال می شود.

راهنمای کامل واردات تچهیزات پزشکی 

انواع تجهیزات پزشکی وارداتی

1.تجهیزات دندانپزشکی

مانند دوربین داخلی برای دهان، نگاتسکوپ، سنسورهای RVG، اولتراسونیک، دستگاه جرم گیری، انواع فرز، دستگاه رادیوگرافی، قیچی دندانپزشکی، تجهیزات رادیولوژی دهان، اسکنر فسفرپلیت، کورت های جراحی، هت چت و… .

2.ابزارهای جراحی عمومی

از جمله چاقوهای جراحی، نخ بخیه، چسب برش جراحی، استپلر لاپاراسکوپی، انواع سیستم های درناژ، تیشواکسپندر و… .

3.تجهیزات ارتوپدی، سی تی اسکن، تصویربرداری، فیزیوتراپی

4.تجهیزات عمومی بیمارستانی و پزشکی

مانند تخت بیمارستانی، برانکارد، دستگاه فور، صندلی تابوره، پاراوان، رنه فرم، دستگاه اتوکلاو و… .

5.تجهیزات درمان و بستری اطفال

مانند تخت وارمر، بیلی روبین چک، فتوتراپی، اکسی هود و انکوباتور.

6.تجهیزات آزمایشگاهی

مانند ترازوی آزمایشگاهی، چراغ بونزن، سانتریفیوژ، میکروسکوپ، مثلث نسوز و سه پایه، قیف آزمایشگاهی، ترموتر، بشر، بورت، لوله های آزمایش و… .

7.تجهیزات جراحی و اتاق عمل

از جمله دستگاه سی آر ام، اکسیژن ساز، ماشین بیهوشی، ساکشن جراحی، ابزار جراحی، تیغ میکروتوم، سوزن بیوپسی، چراغ سیالیتیک، الکتروکوتر، سوزن اسپاینال و… .

8.تجهیزات پوست، مو و زیبایی

مانند دستگاه میکرودرم، دستگاه لیزر مو، آر اف فرکشنال، دستگاه کیوسوییچ، دستگاه پلاسما، هیدرودرم ابریژن، دستگاه هایفو و… .

مشاوره واردات انواع تجهیزات پزشکی

نکات مهم در مشاوره واردات تجهیزات پزشکی

  • هر کالای وارداتی حتما باید دارای کد IRC باشد. در غیر این صورت، واردات آن کالا و عبور کالا از گمرک امکان پذیر نخواهد بود.
  • نکته دوم این که باید قبل از اقدام به صادرات، آیین نامه های وزارت بهداشت را بررسی کرده و از لیست کالاهای مورد نیاز کشور، اقدام به واردات کنیم. اگر کالای وارداتی ما جزو اقلام این لیست نباشد، از واردات آن جلوگیری خواهد شد و سرمایه شما به هدر خواهد رفت.
  • هر کالای وارداتی به کشور، باید در خود کشور تولیدکننده نیز به فروش برسد. این قانون برای جلوگیری از واردات محصولات بی کیفیت یا غیراستاندارد سایر کشورها وضع شده است و بدیهی است که کیفیت پایین یک کالای پزشکی، ممکن است جان یک بیمار را به خطر بیندازد.
  • تمامی کالاهای وارداتی باید دارای کلاس بندی خطر با درجه بندی های A تا D باشند.

در انتخاب شرکت تامین کننده نیاز است به موارد زیر دقت شود:

 1- کیفیت کالا :

لازم به توضیح است کیفیت مفهومی ادراکی است و نه مفهومی عددی فلذا نظرات و comment های نوشته شده در شبکه های اجتماعی و یا سایت های B2C در خصوص محصولات یک شرکت در یک بازار هدف، ممکن است با تعریف مشتریان بازار هدف دیگری از کیفیت متفاوت باشد فلذا توصیه می شود با حضور در نمایشگاه ها و یا دریافت sample از محصولات شرکت ها و یا نظرات مصرف کنندگان داخلی در صورت سابقه ورود کالا، کیفیت آنان را بررسی نمایید.

 

2- قیمت کالا و شرایط پرداخت :

در هنگام مذاکره خرید از امکان ثبت سفارش با ارز مورد نظر و همچنین امکان و شرایط بانک مرکزی برای تخصیص ارز مورد نظر اطمینان حاصل نمایید.

3- شهرت برند :

در صورتی که کالا پیشتر سابقه ورود به ایران داشته باشد و در بازار شناخته شده باشد هم از حیث اطمینان از اعتبار شرکت موثق تر و هم از حیث هزینه های بازاریابی مقرون به صرفه تر است.   

4- شرایط و مدت زمان تحویل کالا و Incoterm مورد توافق :

ابتدا توصیه موکد می شود در صورت عدم آشنایی با اصطلاحات تجاری و اینکوترم مقالات مرتبط را مطالعه فرمایید و یا با افتخار به صورت رایگان در خدمت شما هستیم.

این موارد اهم مواردی که مورد توافق شما و شرکت تامین کننده است را در بر میگیرد. توجه فرمایید که تمامی توافقات شما باید به صورت مکتوب در متن پیش فاکتور(Proforma invoice) نوشته شود.

در صورت نیاز و پیچیدگی موارد خرید علاوه بر متن پروفرم نیاز به عقد قراردادی بین دو طرف نیز است.

پس از آن توصیه می شود از خرید به صورت EXW و یا  FASدر صورت عدم آشنایی کامل با کشور هدف وارداتی (حتی در صورت وجود نماینده و یا همکار در آن کشور) خودداری نمایید و از ترم های دیگر که مسئولیت ترخیص از گمرک صادراتی کشور فروشنده را به عهده فروشنده می گذارد، استفاده نمایید.

حتما ویرایش مورد توافق اینکوترم در پروفرم ذکر گردد در غیر اینصورت آخرین ویرایش اینکوترم (2020) مورد وثوق خواهد بود.

همچنین بعضی از فروشندگان به دلیل داشتن کمیسیون از هزینه حمل، مشتریان را به استفاده از ترم (term) هایی ترغیب می کنند که هزینه حمل را به عهده خود آنان میگذارد ( از جملهCFR  یا  CIF) ولی در این موارد به دلیل اینکه معمولا از ارزان ترین وسایل و روش های حمل از جمله حمل کانتینری با stop در بنادر مختلف استفاده میشود در اکثر مواقع باعث طولانی شدن زمان حمل و تحمیل هزینه زمانی به مشتری می گردد.

5- هزینه، زمان و نحوه حمل کالا از کشور مورد نظر :

در زمان خرید مدت زمان حمل و همچنین هزینه حمل را به دقت بررسی نمایید چرا که هزینه ای عمده در قیمت نهایی کالای وارداتی محسوب میشود.

به طور مثال ممکن است قیمت بالاتر یک کالای هندی در مقایسه با کالای مشابه چینی پس از بررسی اختلاف قیمت حمل و همچنین مدت زمان حمل کاملا توجیه پذیر گردد.

وظایف شرکت های واردات تجهیزات پزشکی 

شرکت هایی که در زمینه وارد کردن و صادارت تجهیزات پزشکی فعالیت می کنند مسئولیت های خطیری بر عهده دارند. چرا که در صورت کمبود اقلام بهداشتی و درمانی، مشکلات زیادی برای کشور به وجود خواهد آمد. این شرکت ها باید با نیاز سنجی صحیح و به موقع، لیست اقلام و تجهیزات مورد نیاز را تهیه نمود و نسبت به تامین آنها اقدام نمایند. همچنین باید با صادر کردن تولیدات اضافه کشور، ارز مورد نیاز کشور جهت ورود دارو و دیگر تجهیزات را تامین نمایند.

شرکت های واردات کننده باید در زمینه وارد کردن تجهیزات پزشکی، انعقاد قرارداد با بیمارستان ها و دیگر مراجع ذی صلاح دولتی و خصوصی و پخش متوازن تجهیزات وارد شده فعالیت نمایند. همچنین در بخش صادرات نیز باید بازاریابی فعال در دستور کار قرار گرفته و قراردادهای فروش برای متقاضیان تنظیم گردد. به طور کلی فعالیت های شرکت های فوق الذکر شامل موارد زیر می شود:

  • وارد کردن دارو و اقلام و تجهیزات پزشکی
  • توزیع تجهیزات وارد شده
  • ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان در صورت لزوم
  • امکان دریافت مشاوره در رابطه با محصولات در صورت درخواست مشتری
  • انجام کنترل کیفی بر روی محصولات
  • ارائه مشاوره فنی
  • ارائه خدمات مربوط به ارزیابی و ممیزی
  • بازاریابی فعال برای محصولات داخلی در خارج از کشور
  • صادرات تجهیزات داخلی به کشورهای متقاضی

نکات مهم وازدات تجهیزات پزشکی

هزینه مشاوره واردات تجهیزات پزشکی

 

تجهیزات پزشکی وارداتی دارای حقوق ورودی های مختلف، از 5% تا 20% میباشند که برای هر کالا به طور جداگانه تعریف شده است. برای مثال، تعرفه گمرکی دستگاه ضربان قلب دارای حقوق ورودی 5% است؛ در حالی که حقوق ورودی دستگاه مانیتور علائم حیاتی 20% و حقوق ورودی دستگاه ساکشن پزشکی، 15% میباشد. تعرفه وارداتی لوازم پزشکی عدد مشخصی برای همه اقلام نیست و هر کالا، کد تعرفه گمرکی خاص خود را دارد که با توجه به آن کد، تعرفه گمرکی کالای مورد نظر تعیین میشود. تعرفه گمرکی اکثر اقلام پزشکی ذیل ردیف 9018 تعریف شده است و برخی دیگر از این اقلام نیز دارای کدهای متفاوت، از 9019 تا 9027 هستند.

با توجه به این که تجهیزات پزشکی بسیار در کشورمان مورد نیاز هستند، سود واردت آن ها نیز می تواند عدد قابل توجهی باشد. البته برای افزایش سود واردات این نوع تجهیزات، نیاز است اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تخمین هزینه های واردات به طور کامل
  • انتخاب کشور فروشنده تجهیزات پزشکی به بهترین شکل
  • انتخاب بهینه ترین روش حمل و نقل
  • ترخیص سریع کالاها از گمرک
  • انتخاب به موقع بازار داخلی
  • تعیین قیمت های فروش

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *